På lördag är det dags för andra omgången av årets Swedish Enduro Championship, Enduro SM.
Platsen är Norrahammar strax söder om Jönköping.
Banvarvet bjuder på 4st specialprov och mäter 32km. SM och JSM klasserna kommer köra 4 varv och en total åktid på ca 6 timmar medans Veteran RM och Ladies Cup kör 3 varv.

Att någon ska kunna stoppa Joakim Ljunggren, Karlskoga EK, att ta ännu en totalseger verkar inte speciellt troligt, Karlskogasonen dominerar för tillfället svensk enduro fullständigt och det spelar inge roll om det är snö, sand, lera eller sten. Han är helt enkelt bäst i Sverige på alla underlag.
Bakom Jocke är det dock ett riktigt getingbo.
Totaltvåan från Östersund och tillika segraren i lilla SM1 klassen, Niklas Gustafsson, Göta MS, kommer bli hårt uppvaktad av flera förare med Marcus Olsén, AMF Södertälje, i spetsen före rutinerade Anders Eriksson, Tibro MK och Björne Carlsson, Folkare MK.
Snabbaste junior i premiären var JSM1 föraren Jesse Westerlund, Njurunda MK, Jesse var då femma bakom ovanstående fyra herrar. Nog för att just snö är något av hans specialunderlag, men även sand, som banan i Norrahammar till stor del består av, passar Jesse bra, så har han en bra dag kommer han nog kunna vara med högt upp i totalen även denna gång.
I JSM2 klassen saknas premiärsegraren Martin Sundin efter att ha ådragit sig en fraktur i handen vid förra helgens EM deltävling. Det ska där bli spännande att se hur nykomlingarna från motocrossen kan hävda sig nu när det blir mer av deras underlag.
 
Veteran RM klassen samlar ett rejält stort startfält, tyvärr har premiärtrean Jonas Hermansson lämnat återbud, en förare som många annars trodde skulle bli riktigt farlig nu när det vankas barmark. Kristoffer Ståhl, Njurunda MK, hade en hård fight om segern i Östersund i vintras med Christer Jansson, SMK Värnamo som Ståhl gick vinnande ur.
Tipset är att det blir en tuff fight även nu där säkert även Jonas Blom, Vimmerby MS vill blanda sig i.
 
I Ladies Cup ser det glädjande nog bättre ut denna gång bland antalet anmälda. Nio tjejer kommer nu till start, men fighten om segern kommer nog som vanligt att stå mellan Jessica Jönsson, Göta MS, och Vanja Kollmann, Försvarsmaktens EK.

Som vanligt kommer ni kunna följa tävlingen live på www.endurosm.se
 
Där finns liveresultat, webradio och direktsänd web TV.

Det här med direktsänd web TV och enduro är inte en helt solklar kombination. Problemet är dom stora avstånden mellan proven. Vi hoppas kunna sända bilder från åtminstone två prov live, hur det kommer fungera vet vi när vi är på plats under fredagen på tävlingsområdet. Därefter kommer information om sändningstider att publiceras på SM sidan.